چند نکته مهم درباره کاشی و سرامیک

چند نکته مهم درباره کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک

تفاوت بین سرامیک و پرسلان چیست؟

تفاوت کاشی پرسلان و سرامیک

تفاوت اساسی سرامیک و پرسلان در تکنولوژی تولید آن‌ است. کاشی پرسلان نتیجه فرایند تولیدی کنترل شده‌تر از سرامیک های معمولی است که از طریق مخلوطی از پرسلان و مواد معدنی مختلف که در بیش از 1200 درجه سانتیگراد سوزانده می‌شوند، ساخته شده‌است. ماده حاصل از سرامیک های معمولی یک‌دست، متراکم‌تر، ضد گلاب و مقاوم‌تر است. همچنین بسیار متخلخل است و از این رو شاخص جذب آب بسیار کمی دارد و باعث ماندگاری بیشتر آن می شود. این ویژگی آن را برای مکان های پر رفت و آمد از جمله فرودگاه‌ها یا مراکز خرید مناسب می کند. لعاب های چینی نیز به دلیل تنوع بیشتر رنگ شناخته شده و ظاهری سفارشی و غنی را ارائه می دهند.

 

آیا سرامیک یک ماده بادوام است؟

دوام سرامیک

بله ، اما این به شدت به نحوه نصب آن بستگی دارد. برای بهینه سازی دوام سرامیک، زیر کف یا پایه ای که روی آن کاشی کاری شده است باید صاف، پایدار و بدون بی نظمی باشد. بسته به ابعاد هر کاشی، باید از ملات مناسب استفاده شود.  برای قطعات بزرگتر، تولید کنندگان توصیه می‌کنند چسب مضاعف را در قسمت کف و پشت کاشی قرار دهند.  به طور کلی، رعایت دقیق توصیه‌های تولیدکنندگان همیشه بهترین کاری است که می‌توان انجام داد.

 

 چگونه می توان تعداد کاشی های مورد نیاز را محاسبه کرد؟

برای محاسبه تعداد کاشی باید مساحت قسمت مورد نظر را محاسبه کرد. پس از محاسبه مساحت، باید مقدار پرتی‌ کاشی‌ها را در نظر گرفت. اگر فضای مورد نظر ساده است( مربع یا مستطیا، با چند برش) باید مساحت کاشی ها باید 5 تا 7 درصد بیشتر از مساحت مورد نظر باشد، چرا که قسمتی از کاشی‌ها در برش از بین می‌روند. اما اگر طرح به صورت مورب باشد یا اگر محیط از شکل خاصی پیروی می‌کند، برای پیشگیری از کسری کاشی باید چیزی حدود 15 درصد مساحت مورد نظر، کاشی مازاد داشته باشیم.

 

محاسبه تعداد کاشی مورد نیاز

 

آیا می توان کاشی‌های کف را روی دیوارها نصب کرد؟ یا کاشی‌های دیواری را در کف؟

عملا هر کاشی کف می تواند بر روی دیوار نصب شود، اگرچه در بیشتر موارد، تعویض آنها مناسب نیست. اما پیشنهاد می‌کنیم در این مورد حتما برای توصیه‌های برنامه با نصب کننده یا سازنده محصول مشورت کنید.

کاشی کف و کاشی دیوار

 

آیا می توان روی کاشی، کاشی دیگری نصب کرد؟

معمولاً بله، اما فقط درصورتی که سطح زیر به درستی نصب شده باشد و شکسته نشود یا مشکلی برای پر کردن نداشته باشد. با این حال ، این مسئله به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که اگر چه در ابتدا صرفه جویی در هزینه به نظر می‌آید اما بعداً هزینه بیشتری را روی دستتان خواهد گذاشت. به خاطر داشته باشید که این کار با هم پوشانی زمین، ارتفاع اتاق را کم خواهد کرد و ممکن است در باز و بسته شدن در‌ها مشکل بوجود بیاید.

 

آیا کاشی‌های سرامیکی بدون لغزش هستند؟

برای دانستن اینکه یک کاشی غیر لغزنده است یا خیر ، مهم است که از ضریب اصطکاک دینامیکی آن، که شاخص مقاومت در برابر لغزش است، آگاه باشیم. هرچه میزان این ضریب بیشتر باشد، قطعه “بدون لغزش” خواهد بود. ضریب اصطکاک دینامیکی در هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال، در برزیل، تولید کنندگان از استاندارد برزیل که عدد 13818/97 است پیروی می کنند، که قطعات را به دو کلاس تقسیم می کند:

کلاس I – ضریب کمتر از 0.4 – فقط مناطق داخلی؛

کلاس II – ضریب بزرگتر یا مساوی 0.4 – قابل استفاده در فضای باز و به عنوان مثال برای کابین‌های دوش ایمن‌تر است.

لغزش و سر بودن کاشی

 

چگونه باید کاشی‌ها را برش داد و سوراخ کرد ؟

دستگاه برش کاشی و سرامیک

برای برش های مستقیم، از یک ابزار ویژه (دستگاه برش کاشی) استفاده می‌شود که ابتدا کاشی را می‌خراشد و سپس برش می دهد.  برای جزئیات بیشتر یا برش، می توان از دستگاه فرز استفاده کرد. استفاده از دیسک مناسب برای یک نتیجه مطلوب در کاشی بسیار مهم است. برای ایجاد سوراخ‌ها ، روش ایده آل استخدام یک شخص فنی تخصصی برای جلوگیری از ترک خوردن است.

 

آیا می توان روی کاشی ها نقاشی کرد؟

بله، اما هر رنگی برای این کار مناسب نیست. در مورد سطوح بسیار ضد آب و صاف ، رنگ باید بسیار چسبنده باشد.
معمولا تولید کنندگان، رنگ اپوکسی را توصیه می کنند. همچنین با رعایت دستورالعمل های بسته بندی محصول، تهیه پایه برای رنگ کردن لازم است.

پایان/

 

ترجمه: حادی موسوی

منبع: Archdaily